Bas-sminkväskan

Det är mycket snack om basgarderober. Vilka kläder man 'måste' ha för att klara sig.
Jag tycker iofs att det både är bra och intressant med inlägg och reportage om basgarderober, även om jag inte har världens bästa basgarderob själv.
Men är det inte egentligen lika viktigt med en bra "bas-sminkväska"?!
Det tycker iaf jag, så här kommer mina tips på vad alla borde ha i sin sminkväska!

En lagom täckande foundation. Den ska täcka små skavanker och ojämnheter men inte bli alltför kakig. På kvällen kan man ha en mer täckande foundation, men ska man bara köpa en, så ta en mittimellan!

Ett lite ljusare rouge. Givetvis beroende på din hudton, men lite ljusare brukar alltid se bättre ut än lite mörkare. Vill man ha lite mer tryck i rouget på kvällen kan man blanda lite med sitt glammiga solpuder...

Ett glammigt solpuder. Inte för mörkt och gärna med lite skimmer i. Jämnar ut och fräschar upp din sommarbruna färg, eller ger lite extra lyster då brännan börjar falna. Akta dig dock för att använda solpuder då hela brännan försvunnit, ser lätt lite skumt ut då.

En concealer. Helst en som kan täcka både röda blemmor och mörka ringar under ögonen.

En bra mascara. Svart eller brun, efter tycke. Helst en som är lätt att lägga flera lager av, då kan man ha ett lager på dagen och ändå 'pumpa' upp snygga festfransar med flera lager på kvällen.

En svart eyeliner. Eller mörkt grå om man tycker det blir för skarpt med svart. Eyeliner gör vilken make som helst snäppet festligare!

En ögonskugga i lite vardagligare färg. Exempelvis beige, ljusrosa eller brun, som man kan ha till vardags utan att känna sig för sminkad.

En ögonskugga med tryck i. Dvs någon häftig färg eller med massa glitter i. Går att köra ensam till fest eller tillsammans med eyeliner eller rent av i kombination med en av sina snällare skuggor för en häftig effekt!

Ett ljust läppglans/läppstift. Valfri färg, eller genomskinligt, som funkar till vardags.

Ett häftigt läppglans/läppstift. I någon knallig färg eller med mycket glitter i! Markerade läppar och sparsamt sminkade ögon är perfekt festmake om man tycker att det är svårt att få till snygga ögon!

Så hur många av sakerna har Ni egentligen i Er sminkväska?
Har jag kanske glömt något oumbärligt?

♥♥♥

Kommentarer
Postat av: Jennie

Wow, full pott i min sminknecessär ser jag ;) men sen har jag inte så mycket mer än just dessa saker..:) kanske du har tips på någon superb mascara? jag har testat flera som funkar finfint när jag bara vill ha ett lager, men så fort jag försöker bättra på blir det smuligt..

Postat av: sara

en sak till man borde ha i sminkväskan, visst inte smink, men nödvändigt - ögonfransböjaren! och en beige kajalpenna för ögonfransraden för en mer öppen blick, nåt jag använder varje dag i alla fall. men annars, superbra!

2006-10-20 @ 15:11:45
URL: http://piruett.blogg.se
Postat av: Richoo

Ja jag vet, de tär inte svårt att bli avundsjuk på de tvillingparet.

2006-10-20 @ 17:27:50
URL: http://richoo.blogg.se
Postat av: Annika

Japp du har med det mesta. Nått jag absolut inte klarar mig utan är ögonbrynspenna och en sån ofärgad "mascara" för att kamma till ögonbrynen.

2006-10-20 @ 17:54:02
URL: http://www.pysselbloggen.blogg.se
Postat av: Tesan

Jennie: Tyvärr är de enda mascaror jag testat som är bra lager-på-lager ganska dyra. Men jag skulle rekommendera Dior show som jag tycker är det solklart bästa mascaran jag provat. Annars funkar även den jag har nu, Helena Rubensteins Lash Queen, eller Clarins mascaror bra att ha flera lager med. :)

sara: Ja, det är klart! Ögonfransböjaren! Den måste vara med på ett hörn också! :)

Richoo: Ja, eller hur! :)

Annika: Ögonbrynsgelee har jag faktiskt aldrig använt av ågon sort, men säger du att det är oumbärligt kanske jag borde testa någon gång... :) Har du något tips på någon som är bra?

2006-10-21 @ 19:25:03
URL: http://makemyday.webblogg.se
Postat av: Annika

Har egentligen bara testat H&Ms så jag kan inte gå så mycket tips. Men den e bra att ha när man har ostyriga ögonbryn ;)

2006-10-21 @ 21:34:53
URL: http://www.pysselbloggen.blogg.se
Postat av: Sandra

Allt det du har i din sminkväska har jag med och mycket mer. Kajal pennor i olika färger har jag också också. Älskar färger, men tonar ned mig under vardagen.

2006-10-22 @ 09:41:34
URL: http://www.pinkpanther.webblogg.se
Postat av: Li

Jag måste tipsa om everydayminerals.com! Det är som ID bare minerals fast mycket billigare. Man kan beställa ett gratis provkit med 3 foundations, blush och finishing dust och betalar bara frakten på typ 30kr.
Har beställt flera gånger nu och jag gillar dom mer än ID. Bra färgval och man kan välja finish på sin foundation.

2006-10-22 @ 13:20:06
Postat av: Jennie

Okej, tack för tipsen:) Dior show har jag varit sugen på länge nu, så det kanske är dags att testa den... :)

2006-10-23 @ 11:07:27
URL: http://jenniemattes.blogspot.com
Postat av: Tesan

Annika: Jamen H&M låter ju billigt och bra! :) Ska slänga ett öga på den...

Sandra: Oh, du ska inte tro att jag inte har mer i min sminkväska heller... ;) Det där utgör nog inte ens en tiondel! :) Håller med dig om färgerna, det är så himla roligt! Men man får hålla tillbaka lite på vardagarna...

Li: Åh, låter ju himla bra! Ska absolut beställa hem ett provkit! Tack för tipset! :)

Jennie: Det var så lite så! :) Tycker absolut att du ska testa den, du kommer inte bli besviken... :)

2006-10-25 @ 16:07:42
URL: http://makemyday.webblogg.se
Postat av: Maria

Varför har ingen nämnt PINCETTEN?! Hundra gånger viktigare än ögonfransböjare ju!

2007-02-15 @ 18:17:23
URL: http://pashion.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback