Vårstäda sminkväskan...

64954-26

Precis som garderoben behöver sminkväskan en storstädning två gånger om året! Vår och höst tycker jag är bäst eftersom det brukar vara då man brukar vara som mest sugen på nytt, precis som med kläder!
Igen vill väl ha gammalt smink som är fullt med smuts och bakterier... Släng om ditt smink inte håller sig inom gränserna nedan!

Mascara - Bör man inte ha mer än 4-6 månader. Här samlas mänder av bakterier så byt hellre förr än senare.
Foundation - Håller cirka ett år om den är vattenbaserad, lite längre om den är oljebaserad.
Concealer - Ungefär ett år, lite längre om det är en penna och du vässar ofta.
Puder - Håller tills det tar slut om du är noga med vad du stoppar i det.
Rouge - Puderrouge tills det tar slut (se puder), cremerouge ungefär två år.
Ögonskugga - Cremeskugga ca två år, om du inte petat väldigt mycket i den med fingrarna, puderskugga tills den tar slut.
Eyeliner - Flytande håller ett halvår, penna två år -vässa ofta!
Läppstift - Ungefär två år, längre om du applicerar med pensel.
Läppglans - Upp till ett år.
Svampar&borstar - Tvätta helst din svamp varje dag och byt ut en gång i månaden. Tvätta dina borstar en gång i veckan med shampoo.

Generellt sätt kan man tänka på att vässa pennor ofta och att undvika fingrar och smutsiga borstar/svampar i ditt smink!

Om du inte orkar lägga allt detta på minnet, använd ögon och näsa! Har konsistensen ändrats eller luktar det konstigt, släng meddetsamma!

Kommentarer
Postat av: daniella

så, då fick jag svar på hur länge en foundation håller... ;-)

Postat av: johanna

Jag har oxå den där Dior mascaran...Tycker du den e bra?I-dont-like-it...

2006-04-04 @ 19:04:28
URL: http://slosa-in-the-city.blogspot.com
Postat av: Frida

Bra tips!

2006-04-04 @ 20:49:41
URL: http://fridavarld.blogg.se
Postat av: hannahsthlm

Bra regler att gå efter..mitt smink tar slut så fort så oftast har jag inte något gammalt..men så är jag ju makeupartist oxå;)!

2006-04-04 @ 22:07:50
URL: http://hannahsthlm.blogg.se/
Postat av: Tesan

daniella: det va ju bra! :)

Johanna: Ja, jag gillar faktiskt den jätte mycket. Fast jag ska ändå byta nu. Hört flera som blivit allergiska mot den... Några tips?

hannasthlm: Så bra, en sak mindre att hålla reda på för dig då :) Har inte så stora problem med det själv heller iofs... :) Arbetar du som makeupartist alltså? Va kul!

2006-04-04 @ 22:50:43
URL: http://makemyday.webblogg.se
Postat av: Cassie

Tack för tipsen, jättebra !

2006-04-06 @ 18:50:46
URL: http://champagne.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback